Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum.
Ini apa yang kami buat selepas terima kunci rumah.
- Masuk rumah baca bismillah. Bagi salam. Lebih baik laungkan azan di setiap penjuru rumah.
- Kira berapa plug point yang dibekalkan pemaju. Biasanya memang limited. Dan kita kena kira berapa banyak lagi yang perlu kita tambah.
- Selepas tu, kami pergi Syarikat Air untuk pasangkan meter air. Masa pergi Syarikat Air,dokumen kena bawa seperti salinan kad pengenalan, salinan SNP. Macam kami, pemaju dah siap fotostatkan page mana berkaitan dan borang F serta duit pendaftaran yang secukupnya. Di Melaka kos pemasangan dan deposit cagaran air berjumlah RM110.00.
- Bila air dah ada, pastikan tangki telah dipenuhi air dan periksa keadaan rumah kot2 kalau ada defect. Kalau ada sila isi borang yang pemaju sediakan dan buat laporan segera. Lepas pemaju perbaiki defect yang ada baru boleh buat renovatioan, otherwise diorang takkan layan sebab nanti diorang claim defect berlaku atas kecuaian kontraktor ubahsuai yang pemililk rumah telah pilih.Tips saya baca seperti berikut :
- Buka semua pintu dan tingkap. Kalau macam tingkap, buka seluas-luasnya bagi memastikan yang tingkap tersebut tiada masalah macam tersekat, pecah ke kalau buka luas.
- Periksa siling kalau ada rekahan, lebih baik periksa masa hujan kot ada kebocoran yang kita tak realise.
- Kebanyakan dinding rumah akan ada rekahan macam rumah kami. So lebih baik tanda dengan masking tape yang kontra dengan warna dinding rumah supaya senang pemaju perbaiki nanti. Ada pemaju ambil mudah je. Rumah dah jual apa diorang kisah.
- Periksa kotak DB ok tak. Macam rumah kami kotak tu senget, sekali kami buka langsung tercabut.
Contoh kotak DB - Ketuk jubin lantai. Kalau ada bunyi macam kosong, tanda jubin mana yang bermasalah, minta pemaju tukar.
- Buka semua paip air yang ada, kot2 bawah singki ada kebocoran ke atau tangki air rumah tu sendiri yang bocor ke. Tengok juga aliran air ok tak. Kalau terlalu perlahan report juga.
- Tukar kunci rumah. Kalau taknak tukar sekali pun, pasangkan padlock pada pintu utama.
- Selepas itu, submit borang defect pada pemaju dan jangan lupa selalu follow up status. Pengalaman kami defect memang sedikit. Tapi sebulan baru ambil tindakan. Itu cincai sangat. Kotak DB diorang tak ganti pun, rekahan buat sambil lewa yang mana benda tu kami boleh buat sendiri. Bak kata jiran sebelah rumah kami, diorang pun kena macam tu buat pakai kaki pun boleh. Teruk gak la pemaju kami. Tu belum cerita betapa lambatnya proses kerja diorang dalam dapatkan CF yang memang mengundang rasa marah.
- Dalam masa pemaju perbaiki defect, dapatkan quotation untuk rumah anda. Macam kami, memang tak expect dapat kunci rumah dengan tiba-tiba sebab dah jenuh sangat menunggu. Lepas kami submit borang defect tu, kami dah survey beberapa kontraktor untuk tujuan pasang kitchen cabinet, grill tingkap dan pintu serta kontraktor elektrik. Yang ni main kerja yang perlu. Lain-lain tu ada bajet boleh buat macam-macam.
- Letih juga nak pilih kontraktor sebab masing-masing datang tengok rumah pada waktu berbeza so kita kena entertain benda yang sama banyak kali. Lain la kalau macam prosedur perolehan kerja kerajaan, boleh setkan satu tarikh untuk lawatan tapak. Senang kerja.
- Lepas tengok harga dan bajet yang ada, kesungguhan kontraktor dan tempoh masa yang dijanjikan kami sepakat pilih untuk grill dan awning kontraktor melayu. Untuk wiring elektrik kontraktor cina dan untuk kitchen cabinet kontraktor india+cina.
Comments
Post a Comment